Ellende luchtcirculatie

10 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Anoniem (niet gecontroleerd)
afbeelding van Anoniem
Ellende luchtcirculatie

Hallo medebewoners,

Sinds anderhalve maand heb ik erg veel last (meerdere keren per dag) van een kook- of rioollucht die via het luchtcirculatiesysteem mijn woning ingeblazen wordt. Er is een monteur langsgeweest die aangaf het probleem te kennen en er verder weinig aan te kunnen doen. Ook ben ik bij mijn boven- en benedenburen langsgeweest, en het bleek dat mijn bovenbuurman hier inmiddels al anderhalf jaar last van heeft, en dat Vestia er niets aan kan doen. Ook krijgt hij hierdoor een huurderskorting.

Nu heb ik wederom contact opgenomen met Vestia dat de monteur aangeeft niets te kunnen doen. En dat ik het niet accepteer dat ik betaal voor een systeem dat niet werkt, en meerdere keren per dag mijn huis volstroomt met een kooklucht of rioollucht. Hierdoor stinkt mijn hele huis, en moet ik overdag en 's avonds meerdere keren mijn ramen allemaal volledig openzetten om de geur enigszins weg te krijgen. Dat is met de dalende temperaturen meer dan onprettig. Hun antwoord is dat ze hun best doen het op te lossen en dat ze niet weten of en wanneer het verholpen wordt.

Waar ik nu mee zit is dat Vestia sommige huurders op basis van dit probleem een huurderskorting geeft van wel 40% (!), en vervolgens mij afscheept met een 'we doen ons best het op te lossen'. Ik vind dat nogal krom en oneerlijk. Ik vind het absurd dat Vestia op deze manier handelt. Voor de duidelijkheid: huurderskorting is niet per se mijn doel, ik wil gewoon geen vieze luchten mijn woning ingeblazen hebben. Maar als Vestia dit niet kan verhelpen wil ik net als andere huurders ook gecompenseerd worden. Het maakt het wonen in de woning namelijk onprettig.

Ik zou graag van andere bewoners willen weten of zij last hebben van bovenstaande, hoelang zij dat al hebben, of zij ook een huurderskorting krijgen (of juist niet) en op welke manier zij er al over hebben gecommuniceerd met Vestia, en wat het resultaat hiervan is.

Wie heeft voor mij meer informatie?

Kees

Collega bewoner (niet gecontroleerd)
afbeelding van Anoniem

Beste Kees,

Op je vragen heb ik geen antwoord, maar wel een tip om de overlast te beperken. Wat je kunt doen is hetvolgende:

1. De luchtcirculatie uitschakelen door de stekker eruit te trekken bij de warmtewisselaar. Dit moet in het hok op de gang, Leo kan je daar toegang tot geven. Nadeel is wel dat ie dan helemaal uitstaat.

Alternatief is om het bedieningspaneel op je afzuigkap los te schroeven, als je die dan een beetje lostrekt, schakel je de installatie ook uit en als je hem weer vastklikt doet hij het weer (handig bij koken en zo). Let wel op dat je je woning dan zelf voldoende ventileert. Succes

Roderick (niet gecontroleerd)
afbeelding van Anoniem

Halo Kees, bij mij is de luchtcirculatie ook niet in orde. Kookluchten van medebewoners worden sinds 2 maanden, sinds halverwege augustus, mijn studio ingeblazen. Vestia gaf mij dezelfde reactie via de mail; "we zijn er mee bezig". Ik krijg geen huurderskorting. Lijkt me goed een groep te vormen en gezamenlijk op te treden richting Vestia. Gelijke klachten, gelijke behandeling lijkt me. Groet

Kees (niet gecontroleerd)
afbeelding van Anoniem

Hallo,

Inmiddels heb ik contact gehad met de huurcommissie (landelijk opererend orgaan) en zij kunnen ons 'helpen' met dit probleem. Het zit als volgt:

Vestia is verplicht ervoor te zorgen dat het een goed werkend luchtcirculatiesysteem is. Omdat zij hierin blijkbaar op dit moment niet kunnen voorzien ervaren wij overlast en neemt de woonkwaliteit af. Je kunt ze dan als verhuurder in gebreke stellen. Dit doe je formeel door ze hiervan schriftelijk op de hoogte te stellen. Zij hebben dan 6 weken de tijd om het probleem te verhelpen. Doen zij dit niet of lukt dit niet, dan zal de huurcommissie namens jou als bewoner een onderzoek starten. Wanneer blijkt dat de woonkwaliteit inderdaad onvoldoende is, zal de huurcommissie (als ik het goed begrepen heb) via een juridische weg een huurderskorting afdwingen. Vooralsnog is dit inderdaad gebeurd bij enkele bewoners, en dit zijn dan ook degenen die dit traject hebben doorlopen. Je kunt dus alleen huurderskorting krijgen als je deze route bewandelt en Vestia het probleem inderdaad niet oplost.

Hier vind je alle info omtrent het in gebreke stellen, alsook een modelbrief (deze heb ik ingevuld en opgestuurt): http://www.huurcommissie.nl/onderwerpen/onderhoud-en-gebreken/

Wat mij betreft vult iedereen die er last van heeft dit in, en stuurt dit op. Vestia is op dit moment bezig met een 'pilot' waarmee ze testen of nieuw bedachte oplossingen werken. Hierover zou half november duidelijkheid zijn. Ik adviseer je echter gewoon het formulier in te vullen en op te sturen (en bel even na of ze het ook hebben ontvangen en verwerkt).

En ik ben het met je eens: gelijke klachting dus inderdaad een gelijke behandeling. Laten we het op deze manier dan afdwingen, want mailtjes stuurt is zinloos gebleken. Zodra ik zelf meer weet zal ik het hier posten.

Bart Vrancken (niet gecontroleerd)
afbeelding van Anoniem

Ik heb ook last van dezelfde problemen. Dit is vooral de laatste maanden flink te merken. ik zal hetzelfde traject gaan doorlopen om dit aan te kaarten bij vestia.

Bart

Kees (niet gecontroleerd)
afbeelding van Anoniem

Even een update van mijn kant: Stadswonen heeft bij mij het probleem niet kunnen verhelpen. Inmiddels is de in gebreke stelling verlopen (6 weken), en heb ik via de huurcommissie de volgende stap gezet (afdwingen huurderskorting). Ik wacht op meer informatie van de huurcommissie, en zodra ik meer weet zal ik jullie hiervan op de hoogte stellen.

Zijn er nog anderen die inmiddels in dit traject zitten?

Roderick (niet gecontroleerd)
afbeelding van Anoniem

Best Bart, Kees en andere bewoners met dit probleem,

laten we via een groepmail contact houden. Ik heb ook een procedure lopen bij de huurcommissie. Daarnaast is firma Boonstoppel op verzoek van Vestia een onderzoek gestart bij minstens 5 woningen. Stuur mij even een mail om een belangengroep te vormen. Mijn emailadres is bekend bij het bestuur van de vereniging.

Met vriendelijke groet,

Karolina (niet gecontroleerd)
afbeelding van Anoniem

Hallo medebewoners,
zijn jullie problemen met stankoverlast al verholpen of nog niet? Firma Boonstoppel is bij mij een tijdje geleden geweest, maar ik heb daarna nog last gehad van geurklachten. Het uitzetten van de ventilatie heeft dit niet verholpen. Deze week heb ik nog geen last gehad, maar zou graag willen weten wat er met Vestia is afgesproken en wat het onderzoek opgeleverd heeft.
Mvg.

Glenn
afbeelding van Glenn

Ook bij mij is het probleem nog altijd niet opgelost. Ik heb vanochtend daarom Vestia opnieuw een email gestuurd, maar verwacht daarop weer een standaard antwoord.

Ik denk er daarom ook over om deze week ook de commissie maar aan te schrijven, er is blijkbaar geen andere oplossing.

Roderick (niet gecontroleerd)
afbeelding van Anoniem

Beste Karolina, Bart, Kees en andere bewoners met dit probleem,

sturen jullie mij een email (mailadres bekend bij het bestuur van de vereniging) met jullie gegevens (naam, huisnummer en telefoonnummer), zodat we contact kunnen hebben over dit probleem?

De huurcommissie is twee keer bij mij langs geweest voor onderzoek. Binnenkort zal er een onderzoeksrapport beschikbaar zijn en een hoorzitting zal plaatsvinden. Het lijkt me goed om voor die tijd samen te komen.

Graag hoor ik van jullie.

Groeten,

Onderwerp gesloten