Gedurende mei en juni 2020 heeft het bestuur de servicekosten afrekening 2019 van de Puntegale met Stadswonen besproken en gecontroleerd. Hierbij is door Stadswonen inzage gegeven in onderliggende facturen en de grondslagen voor berekeningen. Op basis hiervan kan het bestuur vaststellen of de tarieven die aan de bewoners doorbelast worden juist zijn. Let wel, voor vragen over de individuele afrekening kunnen huurders zelf contact opnemen met Stadswonen.
In dit bericht lees je nadere toelichting op de servicekosten 2019.
Verschil afrekening 2019 t.o.v. 2018
Vanaf 2019 doet Techem de meting van elektra, warmte en water. De bijlage van Techem (afrekening energiekosten 2019) geeft een overzicht van je individuele verbruik van elektra, verwarming en water en bijbehorende kosten. Deze kosten moeten aansluiten op de posten Verwarming (verwarming + warm water kosten Techem) en water en elektra van de totale afrekening van Stadswonen. De bijlage van Techem is dus een specificatie van je kosten en geen aparte afrekening die betaald moet worden.
Techem stelt ook de afrekening voor deze posten op. De rekenmethodiek die Techem hanteert wijkt af van de methodiek die Stadswonen tot en met 2018 hanteerde. Het grootste verschil op de afrekening is dat de verwarmingskosten voor het warme water nu onder verwarming worden afgerekend en niet onder water (zoals vorig jaar). Hierdoor zijn de verwarmingskosten gestegen, maar de kosten voor water gedaald. Hieronder wordt de post verwarming nog iets specifieker toegelicht.
Tarief verwarming
Het tarief voor verwarming werd tot en met 2018 berekend door de totale kosten voor verwarming (warmte, vastrecht en pulscontact) te delen door het totale warmteverbruik voor ruimteverwarming. Techem heeft echter voor het vastrecht (vaste kosten van de energierekening) een aparte component berekend. De kosten van het vastrecht worden daarmee over alle verhuureenheden (oftewel woningen) gelijk verdeeld. Het gebruikstarief van verwarming is door deze wijziging lager, echter is het maximale warmtetarief (vastgesteld door de ACM) wel gestegen ten opzichte van 2018.
Verbruik nutsvoorzieningen 2019 v.s. 2018 (water, elektra, verwarming)
De afrekening 2019 is gebaseerd op het gemeten verbruik van de individuele verbruiksmeters van Techem die in het najaar van 2018 zijn geïnstalleerd. De vorige meters waren volgens Stadswonen echt aan vervanging toe, omdat steeds meer meters stuk gingen en de kwaliteit van de meters niet meer voldeed aan die van de huidige tijd. Mocht bij jouw afrekening blijken dat de nieuwe meters een heel ander verbruik hebben geregistreerd dan de oude meters (dus verbruik jaar 2019 versus verbruik jaar 2018), dan is het wellicht zinvol om bezwaar te maken tegen de afrekening over 2018 bij Stadswonen (https://www.huurcommissie.nl/fileadmin/afbeeldingen/Downloads/Modelbrieven/Modelbrief_oneens_met_ontvangen_servicekosten.pdf). Mocht de reactie van Stadswonen de bezwaren niet wegnemen (of wanneer Stadswonen niet binnen drie weken reageert), dan kan een procedure bij de Huurcommissie gestart worden. Zie voor meer informatie: https://www.huurcommissie.nl/onderwerpen/servicekosten-en-nutsvoorzieningen.
Mocht je geen vergelijksmateriaal hebben over 2018, dan kun je jouw verbruik vergelijken met de gemiddelde verbruiken die door het Nibud zijn aangegeven. Zie: https://www.nibud.nl/consumenten/energie-en-water/.
Te hoog of te laag bedrag per maand?
Huurders kunnen indien er sprake is van een structureel te hoog of te laag voorschotbedrag aan servicekosten op individuele basis bij Stadswonen een aanvraag doen voor aanpassing hiervan. Hiermee kun je als huurder voorkomen dat je iedere maand te veel of juist te weinig betaalt waardoor je bij de afrekening flink moet bijbetalen of flink terugkrijgt. Zeker als je moet bijbetalen kan het nuttig zijn om het maandelijkse voorschot te verhogen zodat je de kosten gelijkmatig verdeelt en niet bij de afrekening voor een hoog bedrag komt te staan.
Geef een reactie