Afsluitend bericht individuele bemetering

Via onze website en Facebookpagina heeft het bestuur vanaf de zomer van 2019 middels een aantal berichten de bewoners van de Puntegale geïnformeerd over de verhoging van de bestaande servicekostenpost ‘individuele bemetering’ met 300%. Hierbij wederom een bericht.

Er is door het bestuur een verzoekschrift bij de Huurcommissie ingediend betreffende artikel 7:261 BW (verzoek om aanpassing van het voorschot, voorafgaand aan de daadwerkelijke afrekening). Daarnaast hebben enkele bewoners het verzoekschrift ‘artikel 7:260 BW’ ingediend bij de Huurcommissie (toetsing servicekosten achteraf), welke beide uiteindelijk niet bleken te volstaan om de rechtsmatigheid te laten toetsen van de verhoging van 300% van de bestaande servicekostenpost. Omdat de facturen van Techem kloppen, kan de Huurcommissie ook geen ‘korting’ geven. Het bestuur heeft zich in dit dossier laten informeren door de Huurcommissie en de Woonbond en op basis van die informatie de bewoners geïnformeerd. Deze informatie bleek achteraf niet te volstaan.

Aan het eind van 2021 bleek dat het volgende had moeten gebeuren: het bestuur of individuele bewoners moesten eigenlijk een artikel 4.5 UHW (Uitvoeringswet huurprijzen woonruimte) procedure starten om de situatie als klacht te laten toetsen. Toen duidelijk werd dat de Huurcommissie-verzoekschriften voor artikel 260 en 261 niet volstonden om de situatie te laten toetsen, bleek de termijn om een artikel 4.5 UHW procedure te starten, al lang geleden verstreken te zijn.

Wel is het nog mogelijk dat individuele bewoners deze situatie toetsen bij de kantonrechter als onrechtmatige daad. Je kunt hiervoor eventueel het volgende doen:  je stelt Stadswonen aansprakelijk voor de onrechtmatige daad. Bij onder andere het Juridisch Loket tref je hiervoor een voorbeeldbrief aan, maar het is ook raadzaam advies van een jurist hierover in te winnen. Ook dit kan bij het Juridisch Loket.

Ondanks dat het (tijdig) juridisch toetsen van de verhoging van de servicekostenpost individuele bemetering niet heeft plaatsgevonden heeft dit traject het volgende opgeleverd: Stadswonen heeft naar aanleiding van deze casus aangegeven dat ze alle wijzigingen (invulling, prijzen, frequentie) welke betrekking heeft op de posten van de servicekosten vanaf heden, zal voorleggen aan de bewoners van de Puntegale middels een enquête. Er is dan 70% van de stemmen nodig om een dergelijke wijziging door te voeren. Dit is de reden dat er de laatste periode met enige regelmaat een enquête wordt verspreid (pakketautomaat, glasbewassing, televisie). Hou daarom je mailbox goed in de gaten voor toekomstige enquêtes.

Advertentie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: